Amateur-experts tijdens de Barcoding-NL dag

Barcoding NL-dag groot succes

Naturalis Biodiversity Center
21-OKT-2023 - Het samenwerkingsverband ARISE wil de hele Nederlandse biodiversiteit in kaart brengen en riep daarvoor de hulp in van experts met een eigen verzameling uit de Nederlandse natuur. Met succes! De bardcoding NL-dag was het startschot om met die experts de nationale DNA-barcodebank uit te breiden.

Op zaterdag 7 oktober had Naturalis zo’n vijftig mensen over de vloer. Niet zomaar mensen: slakkenmensen, mijtenmensen, paddenstoelenmensen, kevermensen, plantenmensen, een platwormmevrouw die trots een nog levend exemplaar rond liet kruipen en nog veel meer. De oproep Alle verzamelaars verzamelen! had gewerkt.

Een van de wormmensen bracht een levend exemplaar mee van een platworm, dat die ochtend in een dierentuin was verzameldVoor de projecten Arise (alle meercellige soorten in Nederland) en BGE (groepen soorten in heel Europa) is Naturalis op zoek naar exemplaren van Nederlandse soorten om de DNA-barcode van te bepalen. Dit kan het onderzoeksinstituut niet alleen, daar is veel hulp voor nodig. Dit helpt de wetenschap en kan bijdragen aan natuurbehoud. Dat zijn nobele doelen, maar er was ook uitgebreid aandacht voor de andere kant van het verhaal:

What’s in it for me?

Wat heb je daar als expert zelf nou aan? Nou, je krijgt toegang tot de DNA-data van je eigen aangeleverde soorten en de exemplaren komen in een publieke collectie terecht. Dit betekent dat je het kan gebruiken voor het oplossen van taxonomische puzzels en het kan bijdragen aan de wetenschap. Op deze manier hoef je in de toekomst niet meer weken te spenderen aan het uitzoeken van bijvoorbeeld een insectenval, maar kan je je focussen op de speciale gevallen.

Collectiebeheerder Tim Rietbergen van Naturalis blikt tevreden terug op de dag: "We hebben ontzettende goede vragen gekregen, en ook feedback waar we direct mee aan de slag kunnen. We hebben vele duizenden monsters nodig, en die beginnen nu al binnen te komen."

Voor wie alsnog aan wil haken: dat kan. Stuur een mailtje naar info@arise-biodiversity.nl en er komt een gratis samplingkit jouw kant op, zodat je het direct kan uitproberen. En voor wie nog een keer zo’n Naturalis-dag met gelijkgestemden wil: bij de landelijke ARISE-dag op 27 maart zien we jullie graag weer terug!

Meer informatie