Jonge zeearend Lauwersmeer geringd

Bericht uitgegeven op zondag 10 juni 2012

Veel zeearendsucces dit jaar: in totaal zijn er in vier natuurgebieden van Staatsbosbeheer jonge zeearenden uit het ei gekropen; naast het Lauwersmeer ook in de Biesbosch, de Oostvaardersplassen en ’t Roggebotzand. De jonge zeearend in het Lauwersmeer is woensdag geringd. Het is een vrouwtje en ze weegt ongeveer 4500 gram.

Het ringen was geen eenvoudige klus; het nest ligt in afgelegen, moeilijk begaanbaar terrein. Drie medewerkers van SOVON Vogelonderzoek Nederland assisteerden Staatsbosbeheer. Frank de Roder, medewerker van Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen, was ook bij het ringen aanwezig. Hij is tot nu toe betrokken geweest bij het ringen van alle zeearendjongen in Nederland. De SOVON-medewerkers klommen met klimijzers in de boom en takelden het jong naar beneden om het te wegen, meten en ringen. Eerder opgedane ervaringen van deskundigen leren dat de jonge zeearend hier geen hinder van ondervindt. Ook de inhoud van het nest is bestudeerd: er lagen prooiresten van meerkoeten, ganzen en karpers.

Jonge zeearend geringd in Oostvaardersplassen. Mei 2009 (foto: Staatsbosbeheer)

Kleurring en landsring
Het jong is voorzien van een goed herkenbare kleurring. Om de linkerpoot zit een zwarte ring met witte letter en om de rechterpoot een zogenaamde landsring. Vogelaars met een goede verrekijker en telescopen kunnen deze ringen op afstand aflezen en hun waarnemingen doorgeven aan een meldpunt. Dit levert informatie op over verspreiding, vestiging en leeftijd van deze roofvogel.

Omrop Fryslân maakte een item over het ringen.

Bron en foto: Staatsbosbeheer