boomkikker

Natuurjournaal 1 mei 2024

Nature Today
1-MEI-2024 - Het is paartijd voor de boomkikker en knobbelzwanen zitten op het nest.

Ondanks de koude avonden in april, laat de boomkikker alweer een week of twee van zich horen. Dat het maar duidelijk mag zijn voor alle concurrenten en vooral voor de vrouwen: de paartijd is begonnen! Ons kleinste kikkertje — maximaal vijf centimeter lang — heeft een hoog en vooral heel snel kwaakje. Luister het hier. Ze kunnen met een soort zuignapjes op hun tenen goed klimmen, maar de voortplanting gebeurt in het water, vooral in poelen. Er moeten namelijk geen vissen in leven, want die zouden de eieren en larven opeten. Van oudsher komt de boomkikker alleen voor in het oosten en zuiden van Nederland. Ooit talrijk, nu zeldzaam, maar door natuurherstel gaat het op sommige plekken weer beter.

Binnenkort zijn er weer kleine zwaantjes

Onverstoorbaar zitten knobbelzwanen al een tijd op het nest. Het duurt bij deze grote vogels lang om de eieren uit te broeden, maar liefst 36 dagen. De vrouw zit op het nest en de man zorgt voor de verdediging, al sissend en met opgeheven vleugels. Knobbelzwanen hebben meestal vijf tot zeven eieren. Het duurt nu niet lang meer voor ze uitkomen.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today