Klimop nu nog nectarbron

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op maandag 10 oktober 2011

Klimop is een van de weinige planten die momenteel nog bloeit. Hij staat op veel plaatsen in het stedelijk gebied en als je nog vlinders wilt zien is het de moeite waard om nu klimop af te zoeken.

Atalanta (foto: Kars Veling)
Uiteraard moet het wel een beetje warm en het liefst ook zonnig zijn, maar dan is het zeker nuttig om de klimop aan een nader onderzoek te onderwerpen. De bloemen zijn erg in trek bij allerlei insecten. Je ziet er veel zweefvliegen op en ook de laatste hommels. Ook als je nu nog dagvlinders wilt zien, moet je bij de klimop zijn. Er bloeit niet meer zo gek veel, dus de klimop is toch een ware kroeg voor met name atalanta, distelvlinder, gehakkelde aurelia en dagpauwoog. Er zijn niet meer zo veel vlinders momenteel, maar de soorten die nog vliegen hebben veel nectar nodig: de brandstof waarop ze leven. Die brandstof vinden ze nu vooral op klimop. Deze heeft nog volop bloemen en ook nog veel bloemknoppen, zodat de vlinders ook de komende tijd verzekerd zijn van voedsel.

Bloeiende klimop (foto: Kars Veling)

De atalanta vliegt de komende weken nog richting Zuid-Europa en kan dus wel wat brandstof gebruiken. De distelvlinder, die dit jaar maar heel weinig aanwezig was, moet zelfs nog naar Noord-Afrika en heeft daar natuurlijk ook enorm veel energie voor nodig. De gehakkelde aurelia en dagpauwoog moeten een voorraad aanleggen voor in de winter. Ze blijven hier en gaan in winterslaap en zullen maanden niet eten. Als het donker wordt komen ook nachtvlinders af op de nectar in klimop. De herfstuilen en winteruilen komen waarschijnlijk de komende weken weer meer tevoorschijn. Ook andere dagvlinders kun je nu nog op klimop aantreffen, zoals het bont zandoogje en ook de laatste koolwitjes. Als u de komende dagen dagvlinders wilt zien, moet u op een zonnige, niet te koude dag bloeiende klimop opzoeken. Als er vlinders zijn, dan zijn ze daar!

Tekst en foto's: Kars Veling, De Vlinderstichting