bruine kikker

Voorjaar in de (kikker)bol

Stichting RAVON
4-OKT-2011 - Het extreem mooie herfstweer van de afgelopen week heeft er bij sommige kikkers voor gezorgd dat ze enigszins van slag geraakt zijn. RAVON is nu op zoek naar meldingen van roepende bruine kikkers en heikikkers, iets wat normaalgesproken pas in het voorjaar te horen is.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON op [publicatiedatum]

Het extreem mooie herfstweer van de afgelopen week heeft er bij sommige kikkers voor gezorgd dat ze enigszins van slag geraakt zijn. RAVON is nu op zoek naar meldingen van roepende bruine kikkers en heikikkers, iets wat normaalgesproken pas in het voorjaar te horen is.

Mannetje bruine kikker (foto: Jelger Herder)Normaal gesproken zijn de bruine kikkers en heikikkers er in het voorjaar als eerste bij om zich voort te gaan planten. Net voordat ze de winterslaap ingaan zijn ze al goed voorbereid op een snelle start na de winterrust: de mannetjes hebben al paarborstels op de duimen ontwikkeld, de hormoonspiegels zijn hoog en de vrouwtjes zitten vol eieren. Dit proces wordt normaal gesproken afgeremd door koudere, aflopende temperaturen en het invallen van de nachtvorst. Als dit echter uitblijft, raken sommige kikkers in de war en denken ze al dat het voorjaar is. Afgelopen weken werden dan ook van enkele plaatsen roepende bruine kikkers en roepende heikikkers gemeld; dit waren mannetjes die blijkbaar al van plan waren om zich voort te gaan planten. In Engeland werd zelfs een paring van gewone padden waargenomen, een verschijnsel dat normaal gesproken pas in maart te verwachten is.

RAVON is geïnteresseerd in meldingen van dit bijzondere verschijnsel; waarnemingen kunt u doorgeven aan kantoor@ravon.nl.

Tekst: Raymond Creemers, RAVON