vos

Vossen hebben inwendig kompas

Zoogdiervereniging
19-MRT-2011 - Volgens Duitse en Tsjechische wetenschappers oriënteren vossen zich bij de jacht op muizen op het aardmagnetisch veld.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op [publicatiedatum]

Duitse en Tsjechische wetenschappers deden een studie naar de muizenjacht van vossen en het aardmagnetisch veld. Op basis van 600 observaties van vossen op muizenjacht ontdekten ze dat de sprong in zestig tot tachtig procent van de gevallen succesvol is als die in zuidelijke of noordelijke richting plaats vindt. Springt de vos in een andere richting dan is het percentage succes aanzienlijk lager: rond de vijftien procent.

Vos (foto: Bram Achterberg)

Onderzoeker Hynek Burda stelt dat hiermee het bewijs is geleverd dat vossen zich tijdens de jachtsprong richten op de noord-zuid gerichte magnetische meridiaan. Daarmee zou volgens de onderzoeker de aanname dat dieren op basis van hun ‘inwendige kompas’ niet alleen de richting maar ook de afstand kunnen meten, voor het eerst empirisch zijn vastgesteld.

Bron: Jager en De Nederlandse Jager