Winterrmycena

Eerste vondst Wintermycena in Overijssel

Nederlandse Mycologische Vereniging
16-MRT-2011 - Het landgoed Twickel, beroemd om zijn zeldzame paddenstoelen, kan weer een paddenstoel toevoegen aan zijn lange lijst. De zeer zelden in Nederland gevonden Wintermycena is hier voor de eerste keer in Overijssel gevonden.

Bericht uitgegeven door de Nederlandse Mycologische Vereniging op woensdag 16 maart 2011

Op de laatste dag van de klimatologische winter, die van 1 december tot 1 maart loopt, is op het landgoed Twickel bij Delden de Wintermycena (Mycena tintinnabulum) gevonden. De Wintermycena is een paddenstoeltje dat zeer zelden gevonden wordt in Nederland, en ook daarbuiten een ongewone verschijning is. Zo staat het in Noorwegen, toch een winterland bij uitstek, ook op de rode lijst. Mycena’s zijn kleine en tere paddenstoeltjes die nauwelijks vorst verdragen. Het valt dus wel op als je een groepje van deze paddenstoelen vindt na een nacht waarin het gevroren heeft.Groepje wintermycena’s (foto: Joop de Wit)

Op het landgoed Twickel zijn door de jaren heen vele nieuwe soorten voor Nederland gevonden en het is ook niet verwonderlijk dat de eerste vindplaats voor de Wintermycena in Overijssel Twickel is geworden. De wetenschappelijke naam van deze Mycena, tintinnabulum, betekent klein belletje, een naam die goed gekozen is zoals je kunt zien op de foto.

Myceliumdraden wintermycena (foto: Laurens van Run)Het geslacht Mycena kent honderden soorten die erg moeilijk uit elkaar te houden zijn, maar gelukkig heeft de Wintermycena een aantal duidelijk herkenbare microscopische kenmerken. Vooral de tijd van het jaar waarin hij verschijnt en de maat van de sporen zijn specifieke kenmerken voor deze soort. De bij daglicht bleekgeel gekleurde myceliumdraden aan de steelvoet zijn in het donker lichtgevend. Een bijzonder kenmerk dat echter moeilijk waar te nemen is in ons land. Binnen de Mycena’s zijn er wereldwijd bovendien meerdere soorten die deze eigenschap hebben. De Wintermycena wordt meestal op beukenhout gevonden, ook in Twickel was dit het geval.

Tekst: Menno Boomsluiter, Nederlandse Mycologische Vereniging