5-JAN-2011 - Voor exotische paddenstoelen hoeft u niet ver weg. Ga naar een kas, of naar Burgers’ Bush. Met de exotische planten zijn exotische schimmels meegelift, en zo krijgt u dicht bij huis tropische paddenstoelen te zien.

Bericht uitgegeven door de Nederlandse Mycologische Vereniging op [publicatiedatum]

Voor exotische paddenstoelen hoeft u niet ver weg. Ga naar een kas, of naar Burgers’ Bush. Met de exotische planten zijn exotische schimmels meegelift, en zo krijgt u dicht bij huis tropische paddenstoelen te zien.

Als buiten de bodem bedekt is met sneeuw, dan schuilen de schimmels. Voor paddenstoelen moet u uw heil elders zoeken. Kassen zijn een goede optie, inclusief tuincentra en de overdekte exotische biotopen die in sommige dierentuinen worden nagebootst. Vooral de verwarmde kassen met (sub)tropische vegetatie bieden eigenlijk het hele jaar door een optimaal klimaat voor de groei van paddenstoelen. De vegetatie in die kassen is exotisch, en ook de aankleding van het interieur wordt vaak uit de streek gehaald waarvan men het biotoop wil nabootsen. Met die planten, stukken hout en misschien zelfs bodem komen onvermijdelijk ook verstekelingen mee: schimmels! Zo bieden kassen een goedkope mogelijkheid om exotische paddenstoelen te zien, of in ieder geval te zoeken. En tjonge, wat past dat mooi in de tijdgeest: het mag niks kosten maar moet wel exclusief zijn.

Hieronder volgen twee voorbeelden. Beide gaan vergezeld van nogal klinische foto’s; het is geen goed idee om in een tropische kas uitgebreid de vegetatie te vertrappen voor een mooie standplaatsfoto. Tijdens een excursie van de Nederlandse Mycologische Vereniging naar de Hortus van Haren (Groningen) vonden we de Kleine plooiparasol (Leucocoprinus heinemannii). Die soort wordt in Nederland nauwelijks aangetroffen.

Kleine plooiparasol (foto: Nico Dam)

Op de verspreidingskaart staat geen enkele stip, en de Nederlandse naam heb ik uit de standaardlijst van Vlaanderen gehaald. Volgens de Flora Agaricina Neerlandica, het standaardwerk voor determinatie van Nederlandse plaatjeszwammen en boleten, is hij niettemin van een aantal plaatsen in Nederland bekend, hoewel waarschijnlijk van tropische origine.

Het tweede voorbeeld is heel vergelijkbaar. Na een bezoek aan Burgers’ Bush in Arnhem, midden december, kwam mijn echtgenote thuis met een handjevol houtzwammen die, van bovenaf gezien, wel wat op de Gele korstzwam leken. Onderop waren ze echter knalgeel, en voorzien van fijne poriën. Het bleek om de Broeikasporia (Flaviporus brownii) te gaan, waarbij de Nederlandse naam alweer uit de standaardlijst van Vlaanderen komt. Het is een soort met een wijde verspreiding in (sub)tropische streken, die pas vorig jaar door Jaap Wisman voor het eerst in Nederland is aangetroffen. Standplaats van die eerste vondst: een paaltje in de verwarmde Maleisische kas van de Orchideeënhoeve van Luttelgeest, Noordoostpolder.

Broeikasporia (foto: Nico Dam)

Natuurlijk gaat het bij veel broeikaspaddenstoelen om exoten. Het is onwaarschijnlijk dat ze ons land op eigen kracht bereikt hebben, en in de meeste gevallen worden ze in Nederland ook niet buiten kassen aangetroffen. Maar er is niks mis met wat kleur in de winter.

Tekst en Foto's: Nico Dam, Nederlandse Mycologische Vereniging