Slijmige spijkerzwam

Nieuwe brochure beschrijft bedreigde levensgemeenschappen

Nederlandse Mycologische Vereniging
20-OKT-2010 - In het Jaar van de Biodiversiteit neemt door toedoen van natuurbeheerders de soortenrijkdom aan paddenstoelen in naaldbossen sterk af. De Nederlandse Mycologische Vereniging heeft een speciale brochure uitgegeven om hier de aandacht op te vestigen.

Bericht uitgegeven door de Nederlandse Mycologische Vereniging op [publicatiedatum]

In ons land bestaat al meer dan twintig jaar een beleid om bossen van dennen, lariks en spar om te vormen naar loofbos. Veel natuurbeheerders zijn er sterk van overtuigd dat naaldbossen zo weinig waardevol zijn dat ze niet de moeite nemen om zo’n bos te inventariseren alvorens de zaag er in te zetten. Toch zijn maar liefst 475 soorten paddenstoelen afhankelijk van naaldbossen en hiervan staan 231 soorten op de rode lijst (2008).

Slijmige spijkerzwam (foto: Henk Huijser)

Door het omvormingsbeleid zijn er al soorten paddenstoelen uit Nederland verdwenen, en het is bijvoorbeeld de vraag of de Slijmige spijkerzwam 2020 haalt. Deze spijkerzwam is afhankelijk van fijnsparbossen. Net nu de voormalige sparrenplantages kenmerken gaan vertonen van natuurlijke sparrenbossen in Noord- en Midden-Europa moeten ze plaatsmaken voor loofbos. Dit geldt ook voor dennen- en lariksbos. Dat is niet alleen jammer voor liefhebbers van paddenstoelen, maar ook voor andere natuurliefhebbers die de diversiteit binnen het Nederlandse bos waarderen.

Daarom heeft de Nederlandse Mycologische Vereniging een brochure geschreven over naaldbossen met daarin talloze argumenten om natuurbeheerders meer waardering te laten krijgen voor naaldbossen. Hopelijk zal dit leiden tot een meer genuanceerde kijk op deze tot nu toe ondergewaardeerde bossen met als gevolg het veilig stellen van de waardevolle bospercelen als naaldbosreservaten.

Goudgele bundelzwam en Voorjaarskluifzwam (foto’s: Menno Boomsluiter)

Deze week wordt de brochure “Naaldbossen in Nederland” verstuurd naar beheerders en beleidsmakers van natuurorganisaties. De naaldbosbrochure is te bestellen via de bestelpagina van de Nederlandse Mycologische Vereniging (tabblad publicaties).

Tekst: Menno Boomsluiter, Nederlandse Mycologische Vereniging