Goede tijd voor gamma-uil

De Vlinderstichting
5-SEP-2010 - In veel tuinen zijn dezer dagen regelmatig gamma-uilen te gast. Deze nachtvlinder vliegt ook overdag en drinkt uit allerlei bloeiende planten waaronder de vlinderstruik. Hij zit niet op de bloemen maar fladdert er wat voor.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

Gamma-uil in rust (foto: Henk Bosma)De gamma-uil is een trekvlinder uit de familie van de uilen en vliegt van april tot oktober. In het voorjaar zijn het vlinders die uit zuidelijke streken aan zijn komen vliegen en nu zien we de nakomelingen daarvan. De gamma-uil is op het ogenblik op veel plaatsen, ook in allerlei tuinen, massaal aanwezig. Ze drinken nu nog flink om brandstof te verzamelen want een groot deel van de vlinders zal weer naar het zuiden trekken om zo onze koude winter te ontlopen. De vrouwtjes zetten gedurende het hele seizoen eitjes af. Ze doen dat op allerlei plantensoorten, want de rupsen  zijn niet echt kieskeurig. Het kan gaan om allerlei kruidachtige planten, waaronder braam, walstro, klaver, brandnetel en ook landbouwgewassen zoals aardbei, tomaat, erwt, kool en boon. Soms zie je een vrouwtje zelfs tijdens het drinken uit een bloem er ook een eitje op afzetten.

Gamma-uil drinkend (foto: Kars Veling)Omdat de gamma-uil een nachtvlinder is, kunnen mensen hem niet vinden in de normale vlindergidsen. Hij is wel goed herkenbaar. De gamma-uil houdt in rust de vleugels dakvormig omhoog. Op de bovenkant van het borststuk bevindt zich een opvallende kuif en verder naar achteren zijn twee kleinere kuifjes zichtbaar. De voorvleugel is bruin en grijs gemarmerd en heeft soms een paarsachtige tint. Het belangrijkste kenmerk is de opvallende zilverkleurige ongebroken Y-vormige vlek in het midden van de voorvleugel. De vlinders vliegen zowel overdag als ´s nachts; ze komen goed op licht en in mindere mate op smeer af. Overdag en in de schemering bezoeken ze geregeld bloemen, waarbij ze soms heftig met hun vleugels trillen. Kijk ook op Vlindernet voor meer informatie over deze vlinder, die momenteel aandachtssoort is. Graag ontvangen wij uw waarnemingen van deze soort via Telmee. U kunt uw waarnemingen meteen terug zien op het verspreidingskaartje.

Tekst: Kars Veling, De Vlinderstichting