Eerste reptielen gespot

Stichting RAVON
7-MRT-2010 - Na de eerste amfibieën op trek vorige week beginnen nu ook de reptielen te ontwaken uit hun winterslaap. Op diverse plaatsen in het land zijn door RAVON vrijwilligers in de eerste dagen van maart enkele adders en al twee soorten hagedissen gezien.

Bericht uitgegeven door RAVON op zondag 7 maart 2010

De eerste adder is op 1 maart gesignaleerd in Friesland. Twee dagen later zijn op de Veluwe twee adders, een levendbarende hagedis en een zandhagedis waargenomen.

Van onze Nederlandse slangensoorten is de adder de eerste die uit zijn winterverblijf komt. Op zonnige dagen kan dit al eind februari zijn, maar meestal gebeurt het begin maart. De mannetjes zijn het eerst; één tot drie weken later volgen de vrouwtjes.

Adder

Bij de levendbarende hagedis kunnen de eerste mannetjes vaak al in februari verschijnen. Ze worden dan zonnend waargenomen. Ze worden echter pas echt actief in de tweede helft van maart.

De zandhagedis is meestal relatief laat vergeleken met de andere soorten reptielen. De eerste zandhagedissen kunnen weliswaar op zonnige dagen al eind februari of in maart worden gezien, maar het merendeel van de zandhagedissen ontwaakt pas uit de winterslaap in april.

Tekst: Elvira Werkman, RAVON