Taigastrandloper, wikipedia, Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0

Taigastrandloper: tweede nieuwe soort binnen week

Sovon Vogelonderzoek Nederland
27-OKT-2009 - Na de Kaspische plevier vorig weekend op Texel, werd vogelend Nederland binnen een week getrakteerd op alweer een nieuwe vogelsoort. En weer is het een steltloper. Afgelopen donderdag werd bij Zwolle een taigastrandloper ontdekt. Twee nieuwe soorten binnen een week, kan het nog gekker?
Bericht uitgegeven door SOVON Vogelonderzoek Nederland op dinsdag 27 oktober 2009

Na de Kaspische plevier vorig weekend op Texel, werd vogelend Nederland binnen een week getrakteerd op een tweede nieuwe vogelsoort. En weer is het een steltloper. Afgelopen donderdag werd bij Zwolle een taigastrandloper ontdekt. Twee nieuwe soorten binnen een week, kan het nog gekker?

Op 23 oktober werd in de Vreugderijkerwaard, even ten westen van Zwolle langs de IJssel, een taigastrandloper ontdekt. De vogel werd die middag teruggevonden door Hans Pohlmann, die getipt was door Martijn Bot die ‘een-wel-heel-eng-steltje’ had gezien op donderdag de 22e. De grote afstand maakte het lastig om de determinatie rond te krijgen. Pohlman riep de hulp in van enkele lokale vogelaars. Langzamerhand kwam de strandloper dichterbij en raakte men ervan overtuigd dat het een taigastrandloper betrof. Deze soort broedt in Siberië. De vogel is afgelopen vrijdag tot het donker waargenomen en zo’n zeventig vogelaars konden hem op hun lijst bijschrijven.

Alle vogelaars die hem vrijdag nog niet hadden gezien, zullen een onrustige, en vooral ook korte nacht hebben gehad. Zou hij er de volgende dag nog zitten? Uiteraard was het de volgende ochtend dan ook al heel vroeg ontzettend druk op de dijk. Er stonden vele tientallen telescopen opgesteld. Gelukkig werd de vogel bij het eerste licht alweer gezien. Uiteraard tot grote opluchting van de vele vogelaars. De taigastrandloper werd de gehele dag druk foeragerend gezien op een slikrandje.

Ook vogelaars die vrijdag of zaterdag niet naar Zwolle konden of wilden afreizen, kregen de dagen erna nog de gelegenheid om deze zeer plaatstrouwe steltloper te bewonderen. Op de site van Dutchbirding staat het hele ‘ontdekverslag’ en ook een verslag van een van de meest bekende twitchers, Max Berlijn, die voor het eerst in 25 jaar vanaf Ameland per trein naar een soort is gereisd. Een erg vermakelijk verhaal, al is het wel erg voor insiders.

Wat wordt de volgende nieuwe soort?

Tekst: Harvey van Diek, SOVON Vogelonderzoek Nederland