Vliegend hert beschiet cameraman en ontmoet hoornaar

De Natuurkalender
6-SEP-2015 - Bijzondere filmbeelden van het vliegend hert. Terwijl een vliegend hert close up gefilmd wordt op een bloedende eik lijkt het dat hij bewust de camera beschiet met een vloeistof vanuit zijn achterlijf. In een andere opname zijn een vliegend hert en een hoornaar samen te zien. Twee giganten uit het Nederlandse insectenrijk bij elkaar in beeld. In weer een andere opname fungeert het vliegend hert al

Bericht uitgegeven door Natuurlijk! Fauna-Advies en De Natuurkalender [land] op [publicatiedatum]

Bijzondere filmbeelden van het vliegend hert. Terwijl een vliegend hert close up gefilmd wordt op een bloedende eik lijkt het dat hij bewust de camera beschiet met een vloeistof vanuit zijn achterlijf. In een andere opname zijn een vliegend hert en een hoornaar samen te zien. Twee giganten uit het Nederlandse insectenrijk bij elkaar in beeld. In weer een andere opname fungeert het vliegend hert als landingsplaats voor een atalanta.

Het edelhert is ons grootste inheemse zoogdier, het vliegend hert ons grootste inheemse insect dat wel 9 centimeter groot kan worden. Vooral de kaken van het mannetje zijn imposant. Met de kaken kunnen ze niet bijten. Ze gebruiken ze om te imponeren. Mannetjes gebruiken de kaken in gevechten met rivalen. Net als veel andere insecten komen vliegende herten af op bloedende eiken waar ze zich te goed doen aan het eikenwater. Gerrit Jan Spek hoorde van een bekende waar zo’n bloedende eik stond en waarop hij parende vliegende herten had gezien. Vervolgens heeft Gerrit Jan er urenlang filmopnames gemaakt. Dit leverde fantastische beelden op waarvan de hoogtepunten hieronder te zien zijn.

Vliegend hert, mannetje (foto: Gerrit Jan Spek)

Beschieting
Een van de meest bijzondere opnames is die van een mannetje die een vloeistof uit zijn achterlijf schiet richting de camera. Doordat hij zich voor de beschieting zorgvuldig lijkt te positioneren om maximaal effect te hebben is het net of hij zich probeert te verdedigen. Sommige kevers gebruiken het spuiten van een vloeistof als verdediging maar bij het vliegend hert is dat niet bekend en de experts vermoeden dat dit gewoon ontlasting is die toevallig in de richting van de camera is afgescheiden. Het is in ieder geval iets om rekening mee te houden als je een vliegend hert van dichtbij wilt bekijken.

Vliegend hert beschiet cameraman (film: Gerrit Jan Spek)

Ontmoeting met hoornaar
In een andere opname doen drie wespen en een groot aantal kleine vliegjes zich tegoed aan het eikenwater terwijl het vliegend hert toekijkt. Plotseling verschijnt er een hoornaar die de drie wespen verjaagt en het eikenwater drinkt.

Vliegend hert met hoornaar (film: Gerrit Jan Spek)

Atalanta op kop vliegend hert
Het eikenwater trekt ook een atalanta aan. De atalanta landt op een gegeven moment bovenop de kop van het vliegend hert.

Atalanta landt op kop vliegend hert (film: Gerrit Jan Spek)

Vliegend hert drinkt eikenwater
In de onderstaande scene is te zien hoe het vliegend hert het eikenwater opdrinkt. Hij krijgt daarbij gezelschap van diverse wespen en vliegen. In de achtergrond komt er nog een tweede mannetje voorbij lopen over de stam.

Vliegend hert drinkt eikenwater (film: Gerrit Jan Spek)