Argusvlinder, de 'koningin van de weide' vaart wel bij een kruidenrijke grasmat.

Zeldzame argusvlinder langs de Koedood

ARK Rewilding Nederland
23-AUG-2015 - De Koedood is een natuurontwikkelingsgebied van ARK Natuurontwikkeling van een paar jaar oud op IJsselmonde (ZH). De afgelopen weken werden hier weer argusvlinders waargenomen. Dankzij de bloemenrijkdom komt deze zeldzame vlinder hier samen met andere soorten vlinders nog steeds voor.

Bericht uitgegeven door ARK [land] op [publicatiedatum]

Op IJsselmonde werkte ARK de afgelopen jaren aan de ontwikkeling van Klimaatbuffer IJsselmonde. De klimaatbuffer vangt in natte tijden water op dat in droge tijden gebruikt kan worden voor de landbouw en zelfs in de Rotterdamse stadsparken. Een van de onderdelen van Klimaatbuffer IJsselmonde is de Koedoodzone aan de rand van de wijk Portland in de gemeente Rhoon. In dit nieuwe natuurgebied langs het riviertje de Koedood grazen gedurende het hele jaar Schotse hooglanders.

Rietorchis

De natuurresultaten in het natuurgebied zijn veelbelovend. Dankzij de extensieve begrazing zijn er van het vroege voorjaar tot de late herfst bloeiende planten. Algemene soorten, maar ook meer bijzondere zoals rietorchis. Deze bloemenrijkdom trekt ook nectarliefhebbers aan, zoals vlinders. Distelvlinder, bont zandoogje, klein koolwitje, bruin zandoogje en icarusblauwtje vliegen er in grote aantallen rond. Maar ook meer bijzondere soorten zoals bruin blauwtje, oranje zandoogje, hooibeestje en de argusvlinder. Met deze laatste soort gaat het erg slecht. Misschien kan het bloemrijke natuurgebied langs de Koedood wel een bron van argusvlinders voor de omgeving worden.

Koedood ruigte en patrijsje (video: Dwaalfilm.eu)

Wie zelf de rijkdom van langs de Koedood wil zien is van harte welkom. Het gebied is vrij toegankelijk. Houdt wel minimaal 25 meter afstand tot de Schotse hooglanders. Meer informatie over IJsselmonde is hier te vinden of bekijk Dwaalfilm over Koedood.

Tekst: Twan Teunissen, ARK Natuurontwikkeling