Paartijd zeehonden aangebroken

Ecomare
23-JUL-2015 - De paartijd van de gewone zeehonden is aangebroken in de Waddenzee! Als landrot zul je er waarschijnlijk weinig van meekrijgen. Zeehonden doen het onder water. Er gaat een heel ritueel aan vooraf. Het mannetje kiest een plek onder water om te brullen. Met het geluid probeert hij vrouwtjes te lokken en mogelijk ook andere mannetjes af te schrikken. Alleen aan de bellen die hij door het gebrul in het water blaast, is te zien wat er zich onder het oppervlak afspeelt.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

Territorium?
Onderzoekers denken dat mannetjes mogelijk een soort onderwaterterritorium hebben voor dit gedrag. Waarschijnlijk kiezen ze heel bewust voor plekken waar ze veel kans hebben op passerende vrouwtjes. Niet alle mannetjes laten zich door andere brullers afschrikken. Soms vinden er gevechten plaats. Daarom kun je in deze tijd van het jaar mannetjes zien met wonden in de nek. Het gaat er niet zachtzinnig aan toe als het om vrouwtjes gaat.

Zeehonden paren onder water (foto: Sytske Dijksen)

Onder water
Omdat het meeste zich onder water afspeelt, zullen er weinig mensen zijn die het paringsritueel echt hebben gezien. Maar ook boven water kun je de paringstijd herkennen. Vechtende mannetjes en stoeiende stelletjes komen regelmatig boven om adem te halen. Aangezien ze dan over het algemeen weinig oog hebben voor andere zaken, kun je vanaf de waddendijk of het strand zo af en toe een glimp van dit bijzondere gedrag opvangen.

De bellen die een brullende zeehond produceert (foto: Sophie Brasseur)

Alle vrouwtjes verzamelen
De paartijd start vrijwel direct na de geboorteperiode, zodra de vrouwtjes hun pup gespeend hebben. Omdat gewone zeehonden tijdens de zoogperiode met hun jong rondzwemmen, en niet zoals sommige andere zeehondensoorten een paar weken op één plek op het droge blijven liggen, zijn er niet echt plekken waar vrouwtjes zich verzamelen. Ze zijn dan weer hier, dan weer daar. Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom de mannetjes op de zeebodem brullen. Zo kunnen vrouwelijke zeehonden onder water van heinde en verre horen dat er een knappe man in de buurt is.

Stille zwangerschap
De zwangerschap duurt bij gewone zeehonden elf maanden. Daarvan zijn de eerste maanden een zogenaamde 'stille zwangerschap'. Het bevruchte eitje nestelt zich namelijk pas na een maand of twee in de baarmoeder en begint dan te groeien. Eigenlijk is de draagtijd dus maar 9 maanden.

Meer weten?
In de digitale encyclopedie van Ecomare kun je meer lezen over gewone zeehonden.

Tekst: Ecomare