Nee, geen kolibrie, maar een kolibrievlinder

De Vlinderstichting
15-JUN-2015 - Het is tot dusver een mooi trekvlinderjaar en ook kolibrievlinders worden veel gemeld. Deze bijzondere overdag actieve nachtvlinder, die sprekend lijkt op een kolibrie, kun je nu overal in Nederland aantreffen, vooral in tuinen.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Er zijn redelijk veel kolibrievlinders binnen getrokken vanuit het zuiden (foto: Kars Veling)Net als de kolibrie staat de kolibrievlinder stil voor bloemen om daar nectar uit te drinken. Alleen de vleugels bewegen razendsnel en de lange roltong wordt als rietje gebruikt om de nectar onder uit de bloem op te zuigen. Dit gaat vaak erg snel, de vlinder schiet van bloem tot bloem en is maar moeilijk goed te bekijken. De kolibrievlinder is een trekvlinder die ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa deze kant op komt. De vlinders planten zich hier voort; in het najaar vliegen de meeste weer terug naar het zuiden. Hoewel het nachtvlinders zijn, zijn ze overdag actief. Vanaf 2003, toen we een buitengewoon warme zomer hadden, wordt de kolibrievlinder in Nederland jaarlijks regelmatig waargenomen.

Dat heen en weer schieten van bloem naar bloem heeft hem de bijnaam ‘onrust’ opgeleverd. De vlinders vliegen overdag, vooral bij zonnig weer, maar soms ook bij bewolking of zelfs in lichte regen. De kolibrievlinder komt regelmatig in tuinen. Hij bezoekt allerlei soorten planten met buisvormige bloemen, zoals flox en vlinderstruik en wordt ook af en toe in de schemering of in het donker gezien.

Highspeed flimpje van 26 seconden
In het filmpje hieronder zien we een kolibrievlinder nectar drinken uit vlijtig liesje. Eerst zie je de vlinder met de roltong zoeken naar de ingang van de bloembuis. Heeft hij die gevonden dan slaan de vleugels wat krachtiger, om onder in de bloem te kunnen komen. Na korte tijd gaat de vlinder ‘in zijn achteruit’. De vleugels draaien en je ziet niet meer het oranje. Hij zet zich ook af met zijn poten. Hij trekt zich terug uit de bloem en vliegt door naar de volgende, ondertussen zijn tong weer oprollend. Dit fragment is sterk vertraagd. In werkelijkheid was dit een seconde of 4.

Kolibrievlinder drinkt uit vlijtig liesje. Sterk vertraagd fragment van 26 seconden dat in werkelijkheid 4 seconden duurt (film: Kars Veling)

Waarnemingen van de kolibrievlinder kunnen worden doorgegeven op de website van Jaarrond Tuintelling.

Tekst, foto & film: Kars Veling, De Vlinderstichting