Hooglanders weer terug naar het Eiland van Brienenoord

FREE Nature
11-MEI-2015 - Eerder dit jaar berichtten we dat de Schotse Hooglanders langer dan normaal op het eiland waren gebleven en pas in januari naar hun wintergebied vertrokken. Nu, begin mei, keren ze terug om het landschap opnieuw te vormen. Waar ze bij hun vertrek vooral aten van houtige planten, moeten ze zich nu richten op de graslanden, de brandnetelruigtes, en het look-zonder-look.

Bericht uitgegeven door FREE Nature [land] op [publicatiedatum]

Eerder dit jaar berichtten we dat de Schotse Hooglanders langer dan normaal op het eiland waren gebleven en pas in januari naar hun wintergebied vertrokken. Nu, begin mei, keren ze terug om het landschap opnieuw te vormen. Waar ze bij hun vertrek vooral aten van houtige planten, moeten ze zich nu richten op de graslanden, de brandnetelruigtes, en het look-zonder-look.

De graslanden, hoewel beperkt aanwezig, worden goed begraasd door de Schotse Hooglanders. Gras is één van de meest eiwitrijke gewassen en daardoor erg geliefd. Doordat de hoeveelheid gras op het eiland beperkt is, wordt hier juist meer dan gemiddeld van gegeten. Hierdoor blijft het gras kort waar de lokale konijnenpopulatie volop van profiteert. De graslanden doen bovendien dienst als picknickweides voor het aanwezige publiek.

Schotse Hooglanders in het boslandschap van Brienenoord (foto: Roeland Vermeulen)

Onder de voedselrijke bossen van het eiland staan veel brandnetelruigtes. De Schotse Hooglanders eten hier deels van, maar veel belangrijker is dat ze hier paden doorheen creëren. Zo leggen ze een netwerk aan waardoor tal van insecten zich kunnen verspreiden van de ene open plek naar de andere. Bovendien is de brandnetel een belangrijke waardplant voor vlindersoorten als landkaartje en kleine vos.

In de iets lichtere bossen staat veel look-zonder-look. De Schotse Hooglanders eten hier niet van, maar bevorderen deze plant door smakelijkere soorten als gras tussen de kruiden weg te eten. Look-zonder-look is een belangrijke waardplant voor het klein geaderd witje. Zo hebben de grazers het gehele jaar door een wisselende invloed op het landschap.

Begrazing bevordert look-zonder-look in de halfopen bossen (foto: Roeland Vermeulen)