Voorjaarsvlinders brengen kleur

De Vlinderstichting
9-APR-2015 - Vergeleken met vorig jaar lopen de dagvlinders meer dan 3 weken achter. Dat is niet vreemd, want vlinders houden van zonnig en zacht weer en dat was de afgelopen weken schaars. Maar er komt verandering in.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Vrouwtjes van het oranjetipje zijn aan de onderzijde goed te herkennen (foto: Kars Veling)De voorspellingen voor de komende twee weken geven een wisselend beeld, maar vandaag en vrijdag wordt het zonnig en zacht weer. Er zullen dan ook flink vlinders gezien worden deze dagen. Het weekend is weer wat natter en koeler, maar volgende week laat de zon zich weer wat meer zien, hoewel de temperatuur niet altijd hoog is.

De drie soorten koolwitjes: groot en klein koolwitje en klein geaderd witje zijn al regelmatig gemeld via de invoerportals van Waarneming en Telmee. Ook het oranjetipje kwam al schoorvoetend tevoorschijn, maar waarschijnlijk zullen er vandaag en morgen veel uit de pop komen. Het zijn nu nog vooral de opvallende mannetjes met hun oranje vleugelpunten, maar over een paar dagen zullen ook de vrouwtjes gaan vliegen. Deze hebben geen oranje op de vleugels en lijken dus meer op de al genoemde koolwitjes. De herkenning is niet moeilijk als je een vrouwtjes zittend ziet, want de prachtige groengemarmerde onderzijde is heel karakteristiek.

De weersvoorspelling voor de komende dagen (bron: www.buienradar.nl)

Twee voorjaarsvlinders, boven groentje en onder boomblauwtje (foto’s: Kars Veling)Er is al meer kleur aanwezig, want ook het eerste groentje is al gesignaleerd. In het Fochteloërveen werd deze week al één waargenomen. Deze voorjaarsvlinder zal vooral in de loop van april en begin mei talrijk kunnen zijn in overgangen van heide naar bos. Ook al zijn ze felgroen, opvallen doen ze niet als ze op hun favoriete plek zitten, op jonge en dus ook frisgroene berkenblaadjes. Als ze vliegen valt de donkerbruine bovenkant op, maar zittend zie je die niet, want groentjes hebben altijd hun vleugels gesloten. Voor het boomblauwtje hoef je niet de natuur in, want deze zit ook graag in steden en dorpen en je komt hem regelmatig tegen in de tuin. Een blauw vlindertje de komende weken in je tuin is zeker een boomblauwtje. De vrouwtjes gaan daar op zoek naar planten waarop hun rupsen kunnen overleven. Heb je hulst of vuilboom in de tuin dan heb je kans dat het boomblauwtje zich in jouw tuin kan voortplanten. Dan is de tuin een echt thuis voor die vlinders. Geniet ervan de komende zonnige dagen.

Tekst en foto’s: Kars Veling, De Vlinderstichting