distelvlinder klein

Distelvlinderinvasie nog lang niet afgelopen

De Vlinderstichting
1-JUN-2009 - In Nederland is sinds twee weken de distelvlinderinvasie bezig. Vooral op 19 en 20 mei trokken distelvlinders massaal door Zuid Nederland. Inmiddels komen er uit heel Europa berichten over de invasie; het is nog lang niet voorbij!

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op maandag 1 juni 2009

Spaanse vlinderaars melden dat overal in Spanje vele tienduizenden redelijk volgroeide rupsen op de distels zitten. Als deze zich verder ontwikkelen komen ze de komende weken massaal uit en zullen ze waarschijnlijk gaan trekken. Sterker nog… nu al worden verse net uitgekomen vlinders gemeld uit het Zuiden van Europa. Zij zijn op volle snelheid op weg naar het Noorden. Ook uit Oost Europa worden grote aantallen gemeld. De trekrichting van de vele duizenden vlinders in Slovenië was voornamelijk noordoostelijk; uit andere landen wordt ook trek naar het Noorden en Noordwesten gemeld.

In Groot Brittannië kwam de trek pas rond 24 en 25 mei goed op gang; toen werden er echter ook meer dan 50.000 exemplaren geteld. Schattingen over het totaal aantal binnengekomen vlinders variëren tussen 10.000.000 en 50.000.000 (ja, u leest het goed tussen 10 miljoen en 50 miljoen vlinders!). In het Noorden van het Verenigd Koninkrijk zijn nog maar weinig distelvlinders gezien. Ook daar worden ze echter elk moment verwacht. Vooral nu er zuidoostelijke wind voorspeld wordt voor de UK, verwacht men grote aantallen.

Inmiddels zijn er ook aanwijzingen waar deze enorme aantallen distelvlinders vandaan komen. Eind maart was Constanti Stefanescu in het Marokkaanse Atlasgebergte en trof daar meer dan 150.000 poppen aan in een grasland van nog geen 2 hectare! Ook wetenschappelijk onderzoek met behulp van isotopen toont aan dat de vlinders die men heeft onderzocht afkomstig zijn uit het Atlasgebergte. Waarom de omstandigheden daar dit jaar zo goed waren is nog niet bekend. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de abnormaal natte winter in Noord Afrika.

- wordt vervolgd –