Grote reuzenzakdrager terug in Drenthe

31-JUL-2014 - De grote reuzenzakdrager, een zeer zeldzame nachtvlindersoort, is terug in Drenthe. Eind juli zijn er meerdere exemplaren gezien en dood gevonden in het Nationaal Park Dwingelderveld.

Bericht uitgegeven  op [publicatiedatum]

Grote reuzenzakdrager (foto: Ernest van Asseldonk)Verdwenen soort
Beheerder Ruud Kreetz van Natuurmonumenten: 'de soort is al geruime tijd verdwenen uit de noordelijke provincies en wordt tegenwoordig alleen nog op enkele plekken op de Veluwe, Brabant en Noord Limburg gezien'.

Blad struikheide is rugzakje
Deze nachtvlindersoort komt vooral in heidegebieden voor. De volwassen vlinders vliegen in mei en juni, tenminste de mannetjes. Vrouwtjes hebben geen vleugels en kunnen dus niet vliegen. De rupsen worden vooral in juli gezien. Ze maken een cocon of zakje van het blad van struikheide en dragen dit als een rugzak mee. Na enige tijd maken ze dit zakje aan plantendelen vast en verpoppen zich hierin. Uiteindelijk komt er volgend jaar weer een vlinder uit.

Oorzaak: warme zomer?
De reden voor de komst van de reuzenzakdrager naar Drenthe is niet duidelijk, mogelijk helpt de warme zomer een handje, aldus Ruud Kreetz.

Paarse pracht
Tip: in de maanden juli en augustus bloeit de heide. Kom genieten van de paarse pracht op het Dwingelderveld.

Tekst: Natuurmonumenten