Waar plant grote vos zich voort?

De Vlinderstichting
24-APR-2014 - De grote vos is al enige tijd verdwenen in Nederland. De laatste tijd echter worden er steeds meer gezien. Dit voorjaar zijn er, mede dankzij het goede weer, al op tientallen plekken grote vossen gezien. Zijn het blijvertjes?

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Nog steeds zijn grote vossen te zien (foto: Kars Veling)Er zijn al op veel plekken grote vossen gemeld, maar vaak gaat dit om waarnemingen van een individu, die ergens zit te zonnen of drinken. We gaan er van uit dat de soort zich hier ook voortplant, maar dat willen we wel graag zeker weten. Dat betekent dat we eitjes moeten zien afgezet worden en de rupsen die eruit komen moeten zien ontwikkelen.

Dat betekent dat de waarnemers meer moeten doen dan alleen de vlinder opsporen en twitchen, maar dat ze, letterlijk, vlinders moeten volgen. Ze moeten erachter komen of ze met een mannetje of vrouwtje te maken hebben en als er een vrouwtje is die in de gaten houden om te kijken of en waar ze eitjes af gaat zetten. Daarvoor gebruikt de grote vos iep, maar ook wilg en andere loofbomen komen in aanmerking.

Rups van grote vos, hier op kers (foto: Kars Veling)In het Kuinderbos heeft vlinderteller Gerard Eggens dit gezien en de wilg waarop de eitjes zitten zal nu regelmatig worden bezocht om te kijken of er rupsen uitkomen en of deze zich er goed ontwikkelen. Er zijn op veel meer plekken waarnemingen van deze soort en het is eigenlijk wel zeker dat ze ook op andere plaatsen zich zullen voortplanten, maar we zouden dat graag echt aantonen. Daarom een verzoek aan iedereen die de grote vos te zien krijgt: probeer het gedrag van de vlinder te onderzoeken en kijk of je de voortplantingsplek kunt vinden. Het zou prachtig zijn als we dit voorjaar op allerlei plekken in ons land kunnen constateren dat de grote vos weer een blijvertje wordt en niet alleen af en toe als zwerver ons land bezoekt.

Tekst en foto’s: Kars Veling, De Vlinderstichting