Steenuil, publiekslieveling van Beleef de Lente

Zeearend en spreeuw nieuwkomers bij Beleef de Lente 2014

Vogelbescherming Nederland
25-FEB-2014 - Het belooft weer een spannend seizoen te worden van Beleef de Lente, het webcamproject van Vogelbescherming Nederland. Zaterdag 1 maart gaan de camera’s aan en dan kan iedereen vier maanden lang 24 uur per dag meekijken in de nesten van maar liefst negen vogelsoorten, waaronder zeearend, slechtvalk, steenuil en oehoe. In samenwerking met diverse organisaties en een groot team aan vrijwilligers zorgt Vogelbescherming ervoor dat heel Nederland het wel en wee van de vogels kan meebeleven via www.beleefdelente.nl.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op [publicatiedatum]

Eén van de nieuwkomers is de spreeuw. 2014 is door Sovon en Vogelbescherming uitgeroepen tot Jaar van de Spreeuw. Met deze soort gaat het niet goed. De laatste decennia zijn de aantallen spreeuwen achteruit gegaan. Alleen daarom is het al interessant om de spreeuw van nabij te bekijken. De camera hangt midden in Amsterdam, en is in samenwerking met de Bomenstichting gerealiseerd.

Zingende spreeuw (foto: Jouke Altenburg)

De andere nieuwe soort prijkt steevast bovenaan de lijst van “meest gewilde soorten”: de zeearend! Na zeer gedegen voorbereiding heeft Staatsbosbeheer een camera ter hoogte van een zeearendnest kunnen installeren. Het broedseizoen van zeearenden begint vroeg en op dit moment zijn soms twee of drie vogels op het nest aanwezig. Dat belooft spektakel.

De torenvalk is ook dit jaar weer van de partij. Na een mislukt seizoen vorig jaar, waar te zien was hoe het vrouwtje haar eigen eieren opat, zijn de voortekenen nu gunstig. Er is al gezien hoe het vrouwtje een nestkommetje maakt. De torenvalk wordt gebracht in samenwerking met drinkwaterbedrijf Dunea.

Ook de slechtvalk wordt weer nauwlettend gevolgd. Bij deze soort is geen broedseizoen hetzelfde, maar actie lijkt gegarandeerd. Wie herinnert zich niet de spectaculaire knokpartijen tussen twee vrouwtjes, tot in de nestkast aan toe? De Vogelwerkgroep Gemert is de drijvende kracht achter deze camera’s.

Steenuil, publiekslieveling van Beleef de Lente (foto: Vogelbescherming Nederland)

Een soort die wat later in het seizoen te volgen zal zijn is de gekraagde roodstaart. Momenteel bevinden de vogels zich nog in Afrika, maar rond half april zullen de eerste roodstaarten in Nederland arriveren. De overige vier Beleef de Lente-soorten zijn ooievaar, oehoe, steenuil en koolmees.

Tekst Vogelbescherming Nederland