Tropische verrassing: gewoon grasgeeltje

De Vlinderstichting
20-SEP-2013 - In juli is in een tuin in Montfoort (Utrecht) Eurema hecabe gefotografeerd. Deze dagvlinder komt niet in Europa voor en is afkomstig uit Azië of Afrika. De vlinder is nog nooit eerder uit Nederland gemeld en heeft (dus) geen Nederlandse naam.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Het gewoon grasgeeltje uit Montfoort (foto: Jan Oostveen)Het was een erg goed jaar voor de oranje luzernevlinder en in de zomer is deze op heel veel plaatsen gezien. In eerste instantie dacht men dan ook dat de foto die Jan Oostveen maakte in Montfoort een oranje luzernevlinder was, maar niets is minder waar. Het gaat hier om de Common Grass Yellow (Eurema hecabe), die voor zover we weten geen Nederlandse naam heeft. We zullen de soort voorlopig ‘gewoon grasgeeltje’ dopen.

De vlinder is al in juli op de foto gezet, toen er een zeer lange warme periode was. Het vrouwtje zit te drinken op wilde marjolein, op een droog en zeer zonnig plekje achter de boerderij van Jan. Gelukkig bleef hij lang genoeg zitten om er foto’s van te maken. Het bleef bij deze ene waarneming en het ‘grasgeeltje’ is daarna niet meer gezien. Het is een vlinder die in een groot deel van de wereld voorkomt. In Afrika, maar vooral in Azië is het een regelmatig voorkomende soort. Ook in Australië komt hij voor.

Het is altijd de vraag hoe de vlinder in Utrecht is terecht gekomen. Vlinders kunnen vliegen en er zijn voorbeelden dat ze vele kilometers kunnen afleggen. De genoemde oranje luzernevlinder bijvoorbeeld is een trekvlinder die in mei of juni vanuit zuidelijk Europa naar Nederland vliegt en zich vervolgens hier voortplant. De distelvlinder komt zelfs helemaal uit Noord-Afrika. Toch gaan we ervan uit dat dit ‘gewoon grasgeeltje’ is meegelift, want deze staat niet bekend als trekvlinder en de dichtstbijzijnde locatie waar de soort voorkomt, is duizenden kilometers ver weg. Mogelijk dat de pop op een plant heeft gezeten die hier is ingevoerd, maar ook verpoppen vlinders wel eens op hout, karton of plastic en ook met dat materiaal kan de soort dus hierheen zijn gekomen. Op de foto die Jan maakte is goed te zien dat het om een vrouwtje gaat, want mannetjes hebben een donkere vlek in de vleugelpunt. Het is onwaarschijnlijk dat dit vrouwtje al gepaard heeft, want ze zal hier in Nederland uit de pop zijn gekomen en heeft vast geen mannelijke soortgenoot ontmoet. We moeten er dan ook van uit gaan dat het bij deze ene melding blijft en dat er geen voortplanting heeft plaatsgevonden.

Tekst: Kars Veling, De Vlinderstichting