Vlinders komen massaal vanaf zee vliegen

De Vlinderstichting
13-SEP-2013 - De afgelopen weken werd meermalen melding gemaakt van vlinders die massaal vanaf zee het strand op vlogen. Tijdens een boottocht midden op de Noordzee werden vele dagvlinders en een volgeling gezien.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

De afgelopen weken werd meermalen melding gemaakt van vlinders die massaal vanaf zee het strand op vlogen. Tijdens een boottocht midden op de Noordzee werden vele dagvlinders en een volgeling gezien.

Veel waarnemingen van vlinders uit zee en aangespoelde vlinders hebben betrekking op kleine vos (foto: Kars Veling)Diverse mensen meldden de afgelopen weken dat er op het strand tientallen tot honderden vlinders vanaf de zee aan kwamen vliegen. Het ging om koolwitjes en om een donkerder vlinder, waarschijnlijk kleine vos. Ook uit voorgaande jaren zijn er af en toe van dit soort berichten en soms ook worden er duizenden vlinders aangespoeld op het strand gevonden. Ook dan gaat het vaak om kleine vos. Het is natuurlijk niet zeker waar deze vlinders vandaan komen, waarschijnlijk zijn ze tijdens hun zwerftocht de zee op gevlogen, maar hebben ze na verloop van tijd besloten om toch maar terug te keren. Als het meezit kunnen ze dan weer aan land komen, als het tegen zit kunnen ze door uitputting of bijvoorbeeld door een harde regenbui in het water belanden en dan spoelen ze aan. Vorige week zag Wouter Teunissen zowel dagvlinders als ook een nachtvlinder midden op zee.

De Dageraad, de boot van waar de waarnemingen werden gedaan (foto: Wouter Teunissen)Hij meldt: “Ik maakte met 19 andere liefhebbers van de zee een zeevogeltocht van Pterodroma Adventures. De tocht voer vanuit Lauwersoog naar de Botney Cut. De Botney Cut is een diep deel (trog) in de Noordzee net onder de Klaverbank. Het gebied is rijk aan zeevogels zoals grauwe pijlstormvogels en verschillende soorten jagers. Een waar eldorado voor de vogelliefhebber, maar ver van de kust. Bij ons vertrek in de avond van 5 september waren de omstandigheden op zee bijzonder. Het was vrijwel windstil en de temperatuur was aangenaam. Op de Waddenzee en op het eerste deel van onze tocht op de Noordzee vlogen overal insecten. Iets dat we tijdens eerdere Noordzeetochten nooit eerder waren tegengekomen. Vooral tussen de Waddeneilanden Schiermonnikoog en Ameland vlogen veel dagvlinders (kleine vos en klein koolwitje). Bijzonder was dat we ook tijdens de nacht nog enkele keren een kleine vos door het licht van de boot voorbij zagen vliegen. Het ging hier overduidelijk om vlinders die overdag de zee op waren gevlogen en nu ’s nachts nergens konden landen”.

De geredde volgeling (foto: Wouter Teunissen)Maar dit was nog niet alles: “Na deze bijzondere nacht zagen we nog iets bijzonders. Een nachtvlinder vloog aan het einde van de ochtend plotseling aan de achterzijde van het dek en deed een verwoede poging aan boord te komen van ons schip, de Dageraad. Hij landde op de zijkant van het schip, maar een golf maakte een einde aan deze dappere poging en bijna aan de vlinder. Door snel een bezem te pakken wist ik de vlinder aan boord te hijsen. We maakten foto’s van de natte vlinder en hebben hem daarna ergens op het schip stil weggezet. Thuis aangekomen heb ik meteen mijn foto’s bekeken en de soort gedetermineerd als een volgeling. Een nachtvlinder midden op zee en het was ook nog eens aan het begin van de Nationale Nachtvlindernacht! Als dat geen bijzondere stip op de kaart is!"

Tekst & foto's: Wouter Teunissen & Kars Veling, De Vlinderstichting