Nachtvlinders in de schijnwerper

De Vlinderstichting
21-JUN-2013 - In Nederland zijn er meer dan 2000 soorten nachtvlinders, dagvlinders maar 50. Als je nachtvlinders wilt zien zul je daar wat voor moeten doen. Als je ’s avonds met een zaklamp bloeiende planten afgaat heb je kans op heel wat soorten.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

In Nederland zijn er meer dan 2000 soorten nachtvlinders, dagvlinders maar 50. Als je nachtvlinders wilt zien zul je daar wat voor moeten doen. Als je nu ’s avonds met een zaklamp bloeiende planten afgaat heb je kans op heel wat soorten.

Koperuilen, met hun opvallend groenglanzende vlekken, zijn nu op bloemen te vinden (foto: Kars Veling)Als je iemand vraagt om wat vlinders te noemen komen er als reactie vaak alleen maar dagvlindernamen tevoorschijn zoals koolwitje, dagpauwoog, koninginnenpage of blauwtje. Toch zijn er heel veel meer nachtvlinders dan dagvlinders, meer dan 40 keer zoveel soorten zelfs. Nachtvlinders krijg je alleen veel minder te zien en je moet er wel wat voor doen.

We hebben al eerder bericht over smeren en stropen, maar die methode levert momenteel niet veel op. Er is nu in de natuur en ook in de stad een overmaat aan concurrentie voor die zoetigheid in de vorm van nectar uit bloeiende planten. Daar moet je dan ook naar op zoek gaan om nachtvlinders te ontdekken. Als je ’s avonds om een uur of 11 met de zaklantaarn naar buiten gaat en bloeiende planten opzoekt kun je er diverse soorten op aantreffen. Een heel algemene is de gamma-uil, een trekvlinder uit zuidelijker streken die nu veel te zien is.

Een oranjegeel halmuiltje drinkend op kornoelje (foto: Kars Veling)Die gamma-uil is een enorme druktemaker. Constant zie je deze soort fladderend voor een bloem staan en met de lange roltong zuigt hij, al vliegend, de nectar naar binnen. Hij is overdag actief, maar ook als het donker is blijkt hij gewoon door te vliegen. Zo zagen we er een heel aantal drinken van smeerwortel. Ze werden daarbij vergezeld van andere uiltjes, goudvenstertje en koperuil. Ook andere bloeiende planten worden gebruikt. Dinsdagavond bijvoorbeeld, toen het heerlijk zwoel was, vonden we gewone worteluil, gamma-uil en oranjegeel halmuiltje op rijkelijk bloeiende kornoelje. Ook andere planten die nu bloeien kunnen nachtvlinders aantrekken. Als je de planten voorzichtig benadert en van een afstandje rustig beschijnt met je zaklamp, kun je ze vaak ontdekken door de vlinderogen. Die reflecteren het licht van de lamp en worden zelf prachtige lantaarntjes. Ga maar eens proberen in uw tuin of ergens in het buitengebied en u zult versteld staan wat er te ontdekken valt. Geef uw waarnemingen door via Waarneming.nl of Telmee.

Tekst en foto’s: Kars Veling, De Vlinderstichting